Türkiye neden mobil oyun dünyasının Silikon Vadisi oluyor?

Türkiye'nin oyun sektörü mobil önceliklidir; Varsa, çok az sayıda Türk oyun geliştiricisi büyük konsol oyunlarına odaklanıyor. Oyunlarını ince ayar yapmak için yıllarını harcayabilen konsol geliştiricilerinin aksine, mobil oyun geliştiricileri, bir spreyle ve dua et stratejisini izleyebilir ve biri onu yakalayana kadar çok sayıda mobil oyun üretebilir.

“Üretmek kolay, değil mi? Türkiye'deki oyun stüdyolarının fikri, yılda 10 veya 15 oyun üretmek ve bir veya ikisinin hit olmasını ummak” dedi. Bu strateji, Amerika Birleşik Devletleri'nde en çok hasılat yapan beş iOS oyunundan biri olan ve oyuncuların puan kazanmak için renkli blokları bir ızgarada eşleştirdiği Peak's Toon Blast gibi kayan yazı tipi mobil oyunların geliştirilmesiyle sonuçlandı.

Mobil öncelikli bu yaklaşım Türkiye'de de etkili: Gaming In Turkey'in 2020 Türkiye Oyun Pazarı Raporuna göre, 2020'de Türkiye'de oyunlara harcanan 880 milyon dolarlık tüketicinin bu gelirlerin yaklaşık yarısı mobil oyunlardan geldi. Şişman, "Türk oyun şirketlerinin pazara hakim olmasının nedenlerinden biri de bu" dedi.


Ludus Ventures gibi oyun odaklı Türk VC firmalarının ortaya çıkması, İstanbul'daki mobil oyun endüstrisinin genişlemesinin aşağı yönlü etkilerinden biridir; bir diğeri ise uzak ülkelerdeki ve kıtalardaki sıradan oyuncular için oyun yapmak isteyen Türk kodlayıcılar ve tasarımcılar için gelir ve yaşam kalitesinde belirgin bir artış. Bu momentum yavaşlama belirtisi göstermiyor. Mobil oyun artmaya devam ettikçe, Türk mobil oyun sektörünün kaderi de artacak.

Türkiye'de de mobil oyun geliştirme başarısı için küresel bir ekonomik ivme var. Türk lirasının göreli değeri son yıllarda hızla düşerken, uluslararası mobil oyun pazarından toplanan avro ve ABD doları, Türk oyun geliştiricileri ve onların istihdam ettiği Türkler için her zamankinden daha değerli. “Bu, işi onlar için çok karlı hale getiriyor” diyen Şişman, Türk hükümetinin oyunlarını yurtdışına ihraç etme teşviklerinin yardımcı olduğunu da sözlerine ekledi. Özellikle, Türk hükümeti Apple App Store ve Google Play Store tarafından alınan komisyon ücretlerini karşılayarak Türk mobil oyun geliştiricilerinin uluslararası hale gelmesini çok daha kolay hale getiriyor.

"Dünyanın Geri Kalanı"'ndaki bir makale, Türk mobil oyun endüstrisinin yükselişinde karo tabanlı okey gibi eğlenceler için kullanılan geleneksel sokak oyun salonları olan Türkiye'nin kıraathanelerinin popülerliğine atıfta bulunuyor. Bununla birlikte, bazı uzmanlar bu tanıya katılmamaktadır. İsmet, "Oyun stüdyolarını kuranlar, daha çok Amerika Birleşik Devletleri'nde olup bitenlere odaklanıyorlar - hepsi 'Bir ABD vatandaşına veya birinci kademe ülke vatandaşına ne tür oyunlar pazarlayabilirim?' diye düşünüyorlar" dedi. Ludus Ventures'ın yönetici ortağı Gökşen. "Bu yüzden okey ve mobil oyunların popüler hale gelmesi arasında güçlü bir ilişki görmüyorum, çünkü bu yerel bir tüketim eğilimi."

Nitekim Türk oyun şirketleri, “okey” gibi yurt içinde popüler olan oyunlara odaklanmak yerine, başarılarını giderek artan bir şekilde uluslararası pazarda bir sıçrama tahtası olarak kullanıyor. Türk yatırımlarının başarısından güç alan Ludus, Singapur, Finlandiya ve hatta Amerika Birleşik Devletleri'nde bulunan oyun geliştiricilerine fon sağlamaya başladı. Ekim 2020'de Zynga tarafından satın alınmasının ardından Rollic'in yedi oyunu ABD iOS App Store'da 1 veya 2 numaraya ulaştı. Türk lirası değer olarak bir platoya ulaşmış gibi görünse de, ABD dolarının göreli gücünün bu kazançlı düzenlemeyi uzatması muhtemeldir.

Yorum Yap